Følelser som ledelseskompas

 

Hvorfor følelser fungerer som dit ledelseskompas

En vigtig ledelseskompetence i organisationer i dag er at kunne forstå, analysere og håndtere følelser på hensigtsmæssig vis, for kunne håndtere samarbejdet og dermed for at lykkes med organisationens mål og opgaver. Det gælder både egne og andres (medarbejderes, kollegaers, chefens) følelser.

Tre følelsesmæssige kompetencer ledere skal kunne mærke og håndtere

1: Sine egne følelser

Det er en opgave at få tilstrækkelig kapacitet til at kunne føle de følelser, der opstår i en selv, for herefter at tage stilling til hvordan det er mest hensigtsmæssigt at agere. Man kan se det som en slags indre resonanskasse, som skal udvides.

Hvis resonanskassen er for smal, hvis kapaciteten til at føle følelser er for lille, kommer vi nemt til at reagere automatiseret og ofte uhensigtsmæssigt.

Kan vi registrere og tolerere vores følelser, får vi mulighed for at stå op for os selv og tage ansvar for os selv og situationen på en autentisk, moden, ansvarlig og relationskompetent måde, hvilket både er det bedste for os og de relationer vi indgår i, men i høj grad også er det bedste for de opgaver vi løser i organisationen.

2: Andres følelser

At kunne mærke og rumme andres følelser. Når vi indgår i relationer i organisationer, er det relevant og vigtigt at kunne få øje på, når andres følelser skubber til beslutninger, reaktioner og relationer.

Her har man mulighed for at spørge ind og hjælpe med at gøre de følelsesmæssige data bevidste, så de rigtige handlinger og beslutninger bliver taget.

 3: Organisatoriske følelser

Det er mindst lige så relevant at kunne se og forstå når organisatoriske følelser manifesterer sig. Følelser der opstår i organisationen pga strukturelle eller organisatoriske dynamikker, som den enkelte kan opleve som sine private følelser.

Det er optimalt når ledere og medarbejdere har en dobbelt opmærksomhed i organisationen, og kan se dynamikkerne i grupper både på et opgaveplan og på et psykodynamisk plan, sådan at de kan skabe plads til at adressere dem.

Den følelsesmæssigt afstemte leder

Ledere har brug for evnen til både at være i kontakt med sine medarbejder og med den organisatoriske virkelighed som den forekommer, samt kunne rumme de usikkerheder, som eksisterer i relation til opgaveløsningen.

Denne udfordring fordrer at den enkelte leder har selvindsigt og er følelsesmæssigt afstemt. At kunne mærke og håndtere følelser i én selv, i andre og i grupper/organisationer er derfor en vigtig ledelseskompetence for den autentiske og relationskompetente leder.   

Next
Next

Hvordan følelser påvirker beslutninger i ledelse