Coachingmetode
Den coachingmetode jeg bruger, er Leading Emotions Coaching.
Det er en metode, der funderes på psykodynamisk teori og metode, og integrerer organisations- (psykodynamisk systemteori) og individperspektiv (ISTDP – intensiv dynamisk korttidsterapi) i en coachingform.
Denne tilgang giver mulighed for, at forstå og arbejde med de følelsesmæssige og irrationelle aspekter i sammenhæng med mål og organisatoriske dynamikker, som har betydning for, hvordan du lykkes med din arbejdsopgave. Hvor andre former for coaching ofte fokuserer på specifik problemløsning, er fokus i denne metode mere din følelsesmæssige håndtering af din professionelle rolle, betragtet i den organisatoriske kontekst. Med andre ord er det en coachingform, der giver os mulighed for at forstå og arbejde med de dynamikker der er i dig, og dem der er i den organisation du er en del af.
Det er min opgave, at det foregår med den rette dosering af udfordring, nærvær og indsigt.
Som sådan arbejder leading emotions coaching i sin forståelse af lederens udfordringer, på to niveauer:
Et organisatorisk niveau, hvor både de forretningsmæssige mål og organisationens sammenhænge og dynamikker undersøges og arbejdes med.
Et individuelt og intrapsykisk niveau, hvor de problemer du oplever, analyseres ud fra de følelsesmæssige dynamikker, der opstår i mødet mellem dig og de krav, der bliver stillet til dig.
I arbejdet med individet, trækker modellen på inspiration fra ISTDP (Intensive Short Term Dynamic Psychotherapy). Som psykodynamisk psykoterapi arbejder ISTDP med at identificere og adressere ubevidste følelser og processer, som resulterer i karakterproblemer, og en lang række symptomer som angst, depressioner og somatiske forstyrrelser. Ved at erkende disse processer og gennemarbejde følelserne og det indhold følelserne er knyttet til, kan man blive befriet for den automatiserede adfærd, der er grundlagt i fortiden, og i stedet skabe sunde relationer og opleve reducerede symptomer. (Abbas, Town & Driessen, 2013).
Metoderne i ISTDP er grundlagt af Habib Davanloo, som fandt en mere direkte vej til at arbejde med følelser, end det sker i psykoanalysen. Gennem årene er disse metoder blevet forfinet og specificeret af bidragsydere som f.eks. Patricia Coghlin (2001), Jon Frederickson (2013) og Allan Abbass (2015), samt mange flere og fremstår nu i en meget systematiseret form. De meget specifikke og gennemprøvede metoder for det fokuserede arbejde med forsvaret og følelserne (Frederickson, 2013; Abbass 2015), gør ISTDP til en relevant metode at inspireres af i coachingen.
I arbejdet med forståelse af de organisatoriske dynamikker, trækker Leading Emotions coaching på den psykodynamiske systemteori, som er en teori der forholder sig til de psykodynamiske processer i grupper og organisationer. Psykodynamisk systemteoretisk coaching, er en samlebetegnelse for coachingmetoder, der benytter sig af samme teoriramme, men på meget forskellige måder (Obholzer, 2006). Overordnet nærmer psykodynamisk systemteoretisk coaching sig problemstillingen ad to veje. Den forstår problemstillingen i en systemisk kontekst, som har indflydelse på klienten og dennes handlemuligheder, ligesom den psykodynamiske del af teorien består af at undersøge den følelsesmæssige vægtning af de enkelte dele af systemet (Obholzer, 2006). Brunning (2006) beskriver psykodynamisk systemteoretisk coaching som ”a multi-layered process that primarily addresses itself to the person-in-role and the multiple organizational and social fields that compromise the context in which work with the client takes place” (Brunning, 2006).
Man kan derfor positionere Leading Emotions Coaching indenfor den psykodynamisk systemteoretiske coachingramme.